Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Vol verwachting vertrekken we donderdagmiddag weer naar Genk. Deze keer voor de laatste race van het seizoen. Bij de vorige races heb ik laten zien de snelheid te hebben gevonden, dus ik heb er zin in. Extra gemotiveerd omdat er in het kampioenschap nog wat te winnen, maar ook te verliezen valt. Aangekomen op het circuit hebben we weer een mooie plaats uitgezocht om de caravan en voortent neer te zetten. Na het opzetten van de voortent is het tijd om te eten. Nog één avondje relaxen en dan morgen aan de bak.

Vrijdag loopt de training prima, al vroeg op de baan is het nog erg rustig en heb ik alle ruimte om lekker mijn rondjes te rijden, op regenbanden. De dag begint met miezer en de baan is nat. In eerste instantie leek het niet nodig om regenbanden mee te nemen, de weersvoorspellingen waren bijna tropisch. Gelukkig hebben we ze wel mee en vanwege de wisselvalligheid besluit ik mijn rondjes te pakken. Op deze manier kan ik ook weer een beetje vertrouwen tanken na het lastige regenweekend in Berghem.

Rond de middag is ook team Oeste aangekomen en bouwen we samen de tent op. Het is altijd prettig om te kunnen overleggen als het gaat om de afstelling van zowel de kart als de motor. Het is inmiddels droog en de slicks gaan eronder, tijd om eens echt lekker gas te geven. Lettend op de andere bleek ik goede rondetijden te hebben gevonden. Dus ga ik met een goed gevoel aan zaterdag beginnen.

Zaterdag:

Altijd weer een bedrijvige dag, met de trainingen, wisseling van trainings- naar wedstijdmotor, inschrijving en technische keuring is brengt de zaterdag altijd tijdsdruk met zich mee. Aan het begin van de dag loopt de training niet zo. Ik kan er niet zo goed bijkomen qua tijd. Na de middagpauze staat de wedstrijdmotor op de kart en gaan er andere banden onder de kart. Dus wat de tijd betreft zal er zeker een verbetering in zitten. Na twee sessies blijkt dit ook, ik heb dan niet per se veel gewonnen maar de andere verliezen tijd. De baan veranderd en het lijkt dat we het gat hebben gedicht. Voor de afwisseling valt er nog een bui regen op ons dak, maar de laatste sessie van de dag kunnen we nog op droog rijden. Ondanks dat het qua tijd beter gaat, is er toch het idee dat er iets moet veranderen. Hier en daar wijzig ik nog wat en zo gaan we de wedstrijddag in. Met een goed gevoel!

Zondag:

De warming up start en ik ga direct de baan op. Vooral omdat we op het laatst gisteren nog veranderingen hebben aangebracht, wil ik veel rondjes maken voor het gevoel. De temperatuur is nog laag en mede daardoor pakt de afstelling van de kart goed uit. Na de warming up is er best een gaatje met de rest, maar dat is altijd zo en ik ben niet de laatste, geen reden om me zorgen te maken dus. We gaan niks meer veranderen aan de afstelling, op naar de kwalificatie en hopen dat alles samenvalt en ik weer in het midden van het veld sta.

Kwalificatie:

In voorgaande wedstrijden heb ik nog wel eens moeite gehad om in het juiste rondje de snelste tijd te rijden. Het vinden van de bandenspanning die nodig is, lukt niet altijd. Helaas blijkt dit ook nu weer een probleem. Waar is de vorige wedstrijden te lang nodig had om de banden goed op temperatuur/spanning te krijgen, heb ik nu een te hoge bandenspanning en veranderen mijn banden in gum en plak ik werkelijk vast aan het asfalt. Balen als een stekker, ik wilde zo graag maar het mag helaas niet lukken. Laatste met een gat van ruim 0,7 seconde naar plaats 10 waarvan ik vind dat ik moet kunnen kwalificeren. Pfff…. Teleurgesteld maar helaas niet anders. Er valt genoeg te bespreken. Aan de slag en op naar race 1.

Race 1:

Met een paar kleine aanpassingen is het vertrouwen er om te knallen in race 1. Alles nog een keer nagelopen en zo moet het goed zijn. De start gaat goed, ik verlies op het eerste rechte stuk, maar na de eerste paar bochten kan ik aanhaken. Het lukt zelfs even om aan te vallen. Ik heb de snelheid er goed in en ik krijg steeds meer vertrouwen dat ik met de staart van het veld kan knokken. In de 2e ronde maakt Hueges een fout en kan ik hem inhalen. Maar naar verloop van de ronden verlies ik steeds een beetje meer en meer en kan ik deze plek niet vasthouden. Ik geef niet op en probeer wat ik kan. Helaas zie ik hem langzaam uitlopen en op de streep ben ik laatste. Het gat is niet groot naar p10 en vanwege een tijdstraf uitgedeeld aan Clementine eindig is zelf op p13. Bij binnenkomst in Parc Ferme is snel duidelijk wat er aan de hand is. De banden zien er slecht uit, gebobbeld terwijl ze horen te glimmen. Ook nu heb ik met een te hoge bandenspanning gereden en hierdoor verlies ik tijd doordat de kart zich vast vreet in de bochten. Dit is toch een gevolg van het niet kunnen trainen op nieuwe banden. Ik kan zo niet goed genoeg inschatten wat de spanning moet zijn bij de start van de race…. Nu terug naar de tent, overleggen en kijken wat we nog kunnen doen om race 2 te redden.. Ook vorige race heb ik laten zien dat ik kan inhalen dus niet getreurd, schouders eronder en gas.

Race 2:

Ik begin de race op p13 en de start van de race is goed. Ik kom goed weg, verlies wel een plek, maar ik heb wel direct de aansluiting. Ondanks dat ik nu met een opzettelijk lagere bandenspanning rij. Dat geeft me een goed gevoel omdat ik eigenlijk moeite zou moeten hebben. Door deze spanning komt de wedstrijd later naar me toe. De eerste drie rondes kom ik goed door, maar bij ronde 4 merk ik op het rechte stuk dat de motor niet doortrekt zoals ik ben gewend, vreemd! Maar toch rij ik op de bumper van Clementine en concentreer ik mij op de aanval bij de laatste bocht voor de Europalaan. Ik snij hem mooi een en op het moment dat ik op mijn gas wil gaan gebeurd het, de motor stopt! Niks meer, niks…… er zie niks anders op dan hem op een veilige plek te parkeren, einde race en voor het eerst sinds 2015 dat ik motorpech heb tijdens een wedstrijd…..erg teleurstellend maar het blijft dan toch een gemotoriseerde sport. Het kan gebeurden dus..

Wachten duurt lang, na de race wordt ik opgehaald en teruggebracht naar Parc Ferme, nog even over de weegschaal en dan zit het seizoen er helemaal op. Jammer dat het zo eindigt…. Mede omdat ik nog kans had om te stijgen in het kampioenschap. Jammer, jammer, jammer.

De komende week(en) zal duidelijk worden wat de definitieve uitslag zal zijn.

UPDATE:

Inmiddels is de uitslag bekend. Alle punten zijn verzameld en van elke rijder zijn de twee slechtste resultaten geschrapt. In mijn geval pakt dat goed uit. Ik stond p9 bij aanvang van de laatste wedstrijd en met de slechte resultaten van laatste races had ik niet verwacht nog te klimmen, maar met het wegstrepen van race 1 in Berghem en de uitvalbeurt in Genk heb ik minder “last” van het wegstrepen van resultaten en stijg ik toch nog een plek. Ik eindig dus op p8!  Met de beschikbare tijd en middelen een prima prestatie, ik kan dus trots terug kijken op het seizoen. Er zijn verbeterpunten, maar die pak ik volgend seizoen vol goede moed weer op.

Voor nu wil ik iedereen die mij het afgelopen jaar heeft gesteund, enorm bedanken. Zonder jullie had ik het niet gekund!!

Please follow and like us:
error
Categories: nieuws, Uncategorized 2

Comments are closed.

  • Genk race 1, het verhaal

  • Genk race 1, de foto's

  • Mariembourg race 2, het verhaal

  • Mariembourg race 2, de foto's