Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Het was eindelijk zover, ik mocht beginnen aan de coureursopleiding van Rensportschool Zandvoort. De dag startte met theorie over rijvaardigheid om vervolgens met diverse behendigheidsoefeningen de auto te leren kennen en controleren. Met onderstuur en overstuur, 180 graden slip, rem testen, sprintjes en slalom beleefde ik erg veel lol. De 180 graden slip achteruit was best spannend bij de slalom wilde ik graag winnen, maar dan is op tijd stoppen best lastig.

Om 15.00 uur was het dan tijd voor het theorie examen, ik had de leerstof ruim van te voren ontvangen en ik had goed geleerd. Ik had dus vertrouwen dat het goed zou komen. Na het KNAF examen volgde nog een theorieles over het rijden op het circuit. Daarna was het eindelijk tijd om het circuit op te gaan. We werden in teams van 3 ingedeeld met 1 instructeur. Telkens wisselde de instructeur van auto en zou kregen we allemaal duidelijke uitleg hoe het beste rijden was. De behendigheidsoefeningen waren leuk, maar dit was veel leuker, Super!

Voordat ik het in de gaten had was de dag voorbij. Op naar dag 2.

Dag 2 begon weer met een klein uurtje theorie waarna we weer snel de baan op gingen. In dezelfde teams maar met een andere instructeur gingen we weer aan de slag. Na demo’s in diverse bochten kregen we uitleg hoe het inhalen moet, slipstreamen, maximaal laat remmen. lekker zoeken, ik had hier behoorlijk moeite om de rembalans goed te krijgen, maar stiekem denk ik dat de remmen achter z’n beste tijd hadden gehad. Toch lukte het uiteindelijk om het goed te doen. Omdat we een grote groep hadden, 43 deelnemers, was de ene helft op de baan en da andere aan de lunch. Na de lunch nog een circuittraning deel 5, even moest ik naar binnen omdat een deel van mijn koppelingspedaal los raakte, gelukkig was dit snel hersteld. Eigenlijk moest ik wachten tot mijn groep me zou ophalen in de pitstraat, maar ik werd gewoon in mijn uppie de baan op gestuurd. Gaaf..

Om 14.00 uur was het zover, we werden afgevlagd en ingedeeld in onze groepen voor het KNAF race-examen. Ik had nummer 11 en zat dus in groep 1. Nu ging het erom. Laten zien dat je de lijnen kan rijden en dat je de auto beheerst. In mijn idee ging dat prima! Aan het einde van de dag werd bekend of is het gehaald zou hebben.Nadat iedereen het examen achter de rug had stonden er nog een aantal trainingen op het programma, formatie rijden, diverse sprintwedstrijdjes met steeds groter wordende groepen tot gewoon lekker racen. Ook werd er geoefend met code 60 en de safetycar. In een van de wedstrijdjes lukte het mij om 9 auto’s in te halen in 2 ronden. Ik zat er lekker in, tot er vlak voor de Hugenholts bocht iets vreemds gebeurde. De auto brak uit waarbij ik hem opving waardoor hij twee keer zo hard terug kwam de andere kant op daarom ik trapte vol op de rem om alles te blokkeren en om niet in de muur te raken. Gelukkig lukte dit en kon ik mijn weg vervolgen, rustig aan terug naar de pitstraat. Daar kon bekeken worden wat het probleem was. Een nylon bus van een van de stabilisatorstangen was los geschoten en hierdoor ging het linker achterwiel een eigen leven leiden. Al snel dook Bart onder de auto en kon hij het euvel met een slagmoersleutel oplossen. Eigenlijk wilde ik direct de baan weer op, maar door de enorme slip waren mijn banden eraan. Later bleek dat ik goed gehandeld had. Einde dag, maar omdat er nog maar 10 minuten te gaan was, maakte dat niet echt meer uit.

Voordat de auto de aanhanger weer opging, maakte we nog even een foto met Jan Boot. Ik mocht van Jan zijn MR2 gebruiken en daar ben ik heel erg blij om. De grootste blijdschap kwam nog. Met zijn alle in Bernie’s om de dag af te sluiten en te horen of ik geslaagd was. 1 persoon was gezakt, pff gelukkig was het iemand anders. We werden allemaal gevraagd naar voren te komen, een mooi podium stond klaar en wat we niet wisten of begrepen werd nu duidelijk. Tijdens het examen waren punten uitgedeeld voor de bochten en lijnen die je gereden had en aan de hand van die punten was er een 1e,2e en 3e plaats bepaald. Na een stukje intro ging het over een aparte auto, een rode MR2, pas toen drong het tot mij door. Ik mocht naar voren komen en had de 3e plaats gehaald, hoe VET is dat??!! Dit maakte de dag nog mooier dan dat hij al was. Dus ik kreeg niet alleen mijn licentie, maar ook een grote beker, heel blij! Dit waren 2 heel gave dagen die ik niet snel zal vergeten.

Please follow and like us:
error
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Genk race 1, het verhaal

  • Genk race 1, de foto's

  • Mariembourg race 2, het verhaal

  • Mariembourg race 2, de foto's