Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Voor dit jaar staat er iets bijzonders op de kalender. BMC en Chrono hebben afgesproken om samen twee wedstrijden te organiseren. Chrono de organisator van het Nederlands Kampioenschap Rotax Max en BMC de organisator van het Belgisch Kampioenschap Rotax Max. Dit betekent volle velden en een andere indeling van het weekend. Normaal kwalificeren en racen we op zondag, maar nu zal de kwalificatie op zaterdag worden gereden. Dit betekend dat ook het schema voor zaterdag en ook de zondag er anders uitziet.

Na een lange rit, 5 uur rijden, kwamen we aan op de kartbaan “Karting des Fagnes” in Mariembourg. Blij dat we er waren was er teleurstelling over de plek, vanaf de camping is het bereiken van de paddock erg lastig door een grindpad van 30 meter. Het rijden met de pitkar was onmogelijk omdat de banden diep wegzakte, dat zou heen en weer van de camping naar de baan erg moeilijk maken….. met de caravan op de paddock staan mocht niet, dus dat beloofde niet veel goeds. Maar zoals altijd kwam er hulp, deze keer bood Team Oeste Kart ons een plek in hun tent en hierdoor was het probleem opgelost. Snel opbouwen van de voortent en monteren van het reserve frame. Dit keer hadden we de beschikking over een Kosmic OTK kartframe gekregen en deze was mee om te proberen voor de vrijdag. Nadat deze was afgemonteerd was het donker en dus bedtijd.

Vrijdag ochtend vroeg op, beide karts klaarzetten voor 10 uur, de eerste sessie. Ik begon met mijn Energy maar na 2 rondjes moest ik al stoppen. Ik had de vorige race mijn ribben gekneusd en dit was duidelijk nog niet hersteld. De rand van het stoeltje drukte precies op de rib en hierdoor kon ik niet verder. Gelukkig in dit geval hadden we de Kosmic, hier zat een andere stoel in, hopelijk zou dat beter gaan. Als dit niet zou lukken, zou dat een vroeg einde aan het kartweekend maken. Gelukkig ging het met de Kosmic beter. De stoel was kleiner en mijn ribben kwamen niet in de verdrukking. De keus was dus, stoppen en naar huis of racen met de Kosmic…… Ondanks dat het een ander frame is en deze anders reageert met sturen, wilde ik er toch vol voor gaan. Gaande de dag voelde ik mij steeds vertrouwder in de kart en kon ik best goed meekomen met de anderen. Aan het einde van de dag heb ik een vertrouwd gevoel over gehouden. De weersvoorspellingen zeggen dat het gaat regenen morgen, laat maar komen, daar heb ik zin in!

Zaterdag

Zoals de voorspellingen hebben aangegeven regent het. Mooi, want daar heb ik altijd een goed gevoel bij. De kart staat afgesteld voor regen, regenbanden er onder en gaan met die banaan. Meteen vanaf de eerste sessie heb ik het naar mijn zin. Druk zoeken naar de beste lijnen. Helaas werd al snel duidelijk dat de regen niet zou aanhouden en dat het vanaf de middag droog zou worden. Genieten zolang als het duurt en dan maar de afstelling omzetten naar droog. Inderdaad was het na de middag droog en zijn de slicks nodig. Nog 2 sessies trainen en dan klaarmaken voor de kwalificatie. De sessies verlopen goed, ik heb een supergoed gevoel in de kart en in vergelijking tot de anderen kan ik lekker meekomen. Dit beloofd wat voor de kwalificatie. Helaas, de kwalificatie gaat niet zoals ingeschat. Natuurlijk wel met nieuwe banden, maar bij aanvang bleek dat we iets uit het ook zijn verloren. Bij controle was de achterkant van de kart te breed afgesteld en moest op het laatste moment de afstelling worden aangepast. Dit was geen goede aanpassing en zorgde ervoor dat ik het goede gevoel van ervoor volledig kwijt was. Het resultaat is een 26e plaats, erg teleurstellend. Een ander frame en ook een hele andere reactie op aanpassingen als ik gewend ben. Balen! Tot laat in de avond zijn we bezig en zoeken we naar de oplossing het probleem, een betere afstelling. Uiteindelijk krijgen we hulp en een spoedcursus afstellen van Dre en Wim. Hopen dat dit voor de race een verbetering is!

Zondag

Warming up:

Gelukkig blijkt direct bij de warming up dat de aanpassing aan de afstelling goed is. Het goede gevoel van zaterdag voor de kwalificatie is terug en daar ben ik blij om. De tijd van de warming up is goed voor de 20e plaats en ik heb gezien dat de meeste anderen op hun nieuwe wedstrijdbanden hebben gereden. Ik reed op mijn oude banden. Het veld zit dicht bij elkaar. Tussen nummer 1 en nummer 29 zit slecht 1,299 seconde. Een competitief veld dus. Ik heb veel zin in de race!

Race 1 de pre-finale:

Ik moest starten als 26e, maar weet dat de tijden die ik kan rijden mij verder naar voren moet kunnen brengen. We starten met 30 man, een prachtig veld. Bij het oprijden is het de bedoeling dat we zij aan zij rustig naar de startstreep tijden. Voor de tribune gaat het mis, er wordt hard geremd en er klikken veel bumpers in, helaas ook de mijne. Sinds vorig jaar wordt er gereden met een klikbumper. Zoals gezegd klik, als je bumper “in-klikt” heb je je voorganger geraakt en krijg je een tijdstraf van 5 seconde. Bij het inrijden van de corridor gaat het weer mis, nog voordat we zijn gestart krijg ik een enorme beuk en sta ik bijna dwars op de baan. Ik kom als laatste uit de eerste bocht, maar herpak mij goed en na 5 bochten heb ik 5 man ingehaald. Helaas was dit wel het maximale voor deze race. De tijden die ik neerzet zijn goed voor een plek rond p10, maar door de start en de gevechten in de eerste ronde heb ik de aansluiting verloren. Ik rijd voor het einde van de race nog wel naar mijn voorgangers toe, maar inhalen lukt niet meer. Toch een goed gevoel, op naar race 2.

Race 2 de finale :

Ook deze keer ging het niet goed bij de start, ook nu remt er plots weer 1 en klappen er een aantal karts tegen elkaar. Ook nu klikt mijn bumper weer, Balen! Toch kom ik nu goed weg, er wordt veel gebeukt. Hierdoor kan ik in de eerste ronde een plekkie pakken. In de 3e ronde krijg ik een beste beuk en verlies ik 4 plaatsen. Omdat ik sneller ben als het groepje voor mij kan ik weer makkelijk aansluiten en inhalen. Ook wordt ik weer ingehaald en haal ik weer in. Veel actie en close racen, maar niet op de plek waar ik wil. 3 ronden voor het einde heb ik een mooi gevecht met Victor, hij haalt mij in en Kevin wil in die actie meeliften. Er was eigenlijk geen gat dus Ik verdedig die aanval en Kevin raakt met zijn voorwiel mijn achterwiel en vliegt door de lucht en beland achterste voren in het gras. Hierdoor was ik de aansluiting met Victor verloren. In de resterende ronden kon ik niet meer aansluiten en eindigde ik als 24e, maar kreeg ik weer een tijdstraf van 5 seconden voor de klikbumper. Hierdoor eindigde is als 26e in race 2 en overall 25e.

de finale race

Niet de plaats waar ik gehoopt had te eindigen. Toch heb ik een goed gevoel over gehouden, de rondetijden waren goed te noemen. Dus met vertrouwen op naar Kerpen tijdens het aanstaande Pinksterweekend. Ik wil Oeste Kart heel erg bedanken voor hun gastvrijheid en de hulp die ik heb gekregen tijdens het weekend!

De baan waar kampioenen als Michael Schumacher en Sebastian Vettel groot zijn geworden.
Please follow and like us:
error
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Genk race 1, het verhaal

  • Genk race 1, de foto's

  • Mariembourg race 2, het verhaal

  • Mariembourg race 2, de foto's