Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Tropische temperaturen, zinderende hitte, de geur van verbrand rubber, doordrenkt van het zweet, knetterende motoren, de indringende geur van benzine. In die ambiance vond  de 3e wedstrijd van met Open NK bij de NAB plaats te Landsard!

De voorspellingen waren goed, zon, zon en nog eens zon met de daarbij hoge temperaturen. Dit bleek een juiste voorspelling. Vrijdag ochtend vroeg konden we bij InQar Adrie Jonk in Purmerend weer een bus ophalen. Deze keer kregen we een XL koelbus mee. Mooi, want zo konden we alle spullen met gemak meenemen. Thuis nog even de caravan aanpikken en op naar Eindhoven. Bij aankomst op de kartbaan was er meteen overleg met het team om de conditie van de baan te bespreken. Vanwege de warmte was de grip enorm en dat leek met het oplopen van de temperatuur alleen maar erger te worden. Al snel werd duidelijk dat de temperatuur de belangrijkste factor zou worden en dat de juiste afstelling vinden een enorme uitdaging zou zijn. Omdat het zo warm was hadden we afgesproken om een aantal korte sessies te rijden die gelijk stonden aan een wedstrijdlengte.  Aan het einde van de dag was ik sneller als de training van een aantal weken terug en gezien de omstandigheden was ik erg tevreden.

Dag 1:

De zaterdag begon vroeg, na de eerste twee sessies was duidelijk dat we een goede basisafstelling hadden. Ik was ruim sneller als vrijdag. Toch was ik gebrand om nog sneller te gaan. Maar vanwege de temperatuur die ook zijn effect had, ging ik alleen maar langzamer. Door de warmte reden we vandaag ook korte sessies. Omdat het niet lukte om sneller te gaan, zorgde dit voor de nodige twijfel. Wat deden we verkeerd. Hoe kon het dat de snelheid eruit was. Met de gedachte dat het ook zondag zo warm zou zijn, probeerde we van alles om de snelheid op te krikken, maar het werd alleen maar slechter.

Om uiteindelijk een goed beeld te krijgen ben ik nog even met de stopwatch langs de baan gaan staan. Gewoon even kijken wat andere rijders voor rondetijden reden. Langzaam kwam het besef dat iedereen tijd verloor. Voor mijn banden gold dat het beste eraf was en de conclusie was dus dat de afstelling van de ochtend, de afstelling voor de wedstrijd ging worden. Ik voelde mij ‘s ochtends heel prettig in de kart en ik was snel.  Doordat het alleen maar slechter werd, besloten we het voor gezien te houden en de kart klaar te maken voor de wedstrijd.

Breekpunt:

Bij controle bleek de koppelingsdrum gescheurd. Gelukkig konden we putten uit de voorraad van RK Karting en was een nieuwe zo geplaatst. Alles klaar voor zondag. De dag sloten we af met een BBQ met een gezellig team.  Zoet Racing was dit weekend ook van de partij en zij hadden de BBQ top geregeld. Super gezellig met z’n alle een vorkje prikken. Na de BBQ doken de kids nog even in het meer voor een verfrissende duik om vervolgens de warme dag af te sluiten met een heerlijke frisse douche bij de boerencamping even verderop.

Zondag wedstrijd dag:

Waar de vrijdag en zaterdag altijd erg ontspannen dagen zijn, brengt de zondag toch altijd een beetje stress/spanning met zich mee. Ook nu weer, want bij het wakker worden bleek dat het had geregend. Een paar flinke buien hadden de baan drijfnat gemaakt. En er zou nog meer aan regen vallen. Weg uitgangspunt, weg bekende baancondities. Om niet direct aan het sleutelen te gaan en misschien in een opwelling aan het veranderen te slaan, eerst maar even op het gemak ontbijten en de buienradar app raadplegen. Al snel bleek dat eventuele regenbuien aan ons voorbij zouden trekken en het verder droog zou blijven. Nu dus alleen nog een natte baan en afwachten hoe snel deze zou opdrogen. Bij aanvang van de training was er nog even twijfel met welke band ik zou gaan rijden. Regenbanden of slicks. Er reden twee groepen voor mij en ondanks dat er nog een aantal plekken op de baan nat waren, besloot ik toch op slicks te starten. De training zouden we gebruiken om de banden in te “rubben” en maar een paar rondjes rustig te rijden. Iets enthousiaster als van te voren besproken reed ik mij rondjes en ondanks dat er nog een paar natte plekken waren voelde de kart top. Voor de kwalificatie was het dus niet nodig verdere aanpassingen te doen aan de kart. Een beetje benzine erbij en klaar.

Kwalificatie:

Voor aanvang van de kwalificatie hadden we besproken hoe we het zouden doen. Zorgen voor een vrije baan, eerst goed de banden opwarmen en dan knallen. Gelukkig was de baan inmiddels helemaal droog. Ik was echt super tevreden met de afstelling. Nadien bleek dat ook. Ik reed de snelste tijd, en had de “Pole” te pakken. Dus met een heel tevreden gevoel naar de eerste wedstrijd.

Race 1: De spanning

Voor de start stroomde de adrenaline door mijn lijf.  Hopen dat bij het oprijden, formeren en de start alles goed zou verlopen. Bij de start kwam ik meteen goed weg. Na de eerste bocht kon meteen een gaatje trekken. Achteraf was dit voor mijn race het belangrijkste moment. De eerste paar rondjes had ik een beetje strijd met Roy, maar Roy rijd “Junior” en dus reden we beide voor ons eigen klassement. Hoe meer de race vorderde, hoe groter het gat werd. Ik kon ronde na ronde steeds een beetje sneller gaan, en zette in rondje 14 (van 16) mijn persoonlijk snelste tijd neer. Dit bleek ook in de wedstrijd tevens de snelste tijd. Bij het passeren van de finishvlag had ik een ruime voorsprong en de  1ste race gewonnen. Hierna mocht ik dus ook voor race 2 starten vanaf de 1e plaats.

Race 2:

De kart hoefde niet aangepast te worden. Een beetje brandstof erbij en de bandenspanning controleren en op naar de start van race 2. Met het goede gevoel van race 1 had ik veel vertrouwen om weer een goede start te maken. Ook deze start verliep voorspoedig en na de eerste bocht lag ik nog steeds op de eerste plaats. Ook nu zat Roy weer op mijn hielen. De eerste paar rondjes was dit net als in race 1 redelijk close, maar ik kon een ruimte houden. Naarmate de race vorderde en ik net als in race 1 lekker kon pushen werd de afstand steeds groter! De rondetijden werden steeds sneller en ook nu reed ik in rondje 14 mijn snelste ronde. Nog sneller dan race 1 en dus weer een verbetering van mijn  persoonlijk record. Met een gat van bijna 5 seconde had ik ook deze race gewonnen. Helemaal happy naar race 3!

Race 3: Finale

Bij de start was het even spannend, er werd wat geduwd en getrokken, hierdoor kon ik meteen vanuit de eerste bocht een kleine voorsprong pakken. Dit keer had ik niet Roy, maar Thijs achter mij rijden. Roy had in de eerste bocht problemen en kwam na de 1e ronde als 8e door. Voor Thijs gold ook dat hij “junior” rijd en dus geen directe bedreiging was. Toch wilde ik hem graag achter mij houden. Omdat Thijs zo dicht achter mij zat, had ik toch een beetje de idee om verdedigend te rijden. In ronde 7 maakte Thijs een foutje en had ik het gaatje wat ik nodig had. Ik kon mij nu concentreren op de ideale rondes en al snel reed ik de rondes een halve seconde sneller.  In rondetijden was het erg close en op de streep was het verschil maar een halve seconde, spannend dus. Weer reed ik in ronde 14 mijn snelste tijd. Wat ook mijn persoonlijk beste tijd van de dag was. Deze race was het echter niet de snelste tijd van de wedstrijd, omdat Thijs er net een snellere ronde wist uit te persen. Hij was 0,03 seconde sneller, heel close dus! Maar dat mocht de pret niet drukken, ik had ook race 3 gewonnen, een mooie hattrick!

Als verrassing kwamen mijn opa en oma nog langs, de wedstrijden waren net afgelopen, maar nog mooi op tijd voor de prijsuitreiking. Na een moeilijke vrijdag en zaterdag viel zondag alles op zijn plaats, van start tot finish liep het gesmeerd en ik ben dan ook supertrots op het resultaat : Eerste plaats overall

 

Ik wil al mijn sponsors heel erg bedanken: Inqar Adrie Jonk Autoverhuur, Vitasys, ITStudioHoorn, NOSRacing, Etlon b.v. SInger de Boer&Partners, 3D-Printershop, RK Karting, InSpeedRacing

Please follow and like us:
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Wedstrijdkalender 2020 bekend!

  • BNL Kick-off 2.0 Reboot

  • Team Oeste Kart

  • Foto's BNL 2.0 Reboot