Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Het was dan eindelijk zover, de eerste wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap!

Vrijdag middag na school met de caravan naar Eindhoven, daar aangekomen stond Ruud al op  ons te wachten en had hij een prachtig plekje voor ons gereserveerd. De caravan neergezet, luifel eraan en partytent neergezet. De kart opgebouwd en we waren klaar voor het weekend.

Zaterdag:

WP_20160416_11_09_06_ProDe dag begon rustig, de eerste training begon om 11.15 en we konden lekker uitslapen. Nog even de inschrijving betalen voor de baanhuur en gas, de baan op. Al bij de eerste training ging het meteen lekker, mijn tijd was gelijk aan waar ik de laatste training dag was geëindigd.  Elke training ging ik weer de baan op met een andere afstelling op zoek naar toch nog wel een halve of hele seconde.

WP_20160416_15_45_13_Pro

Halverwege de dag vielen er twee sessies om te trainen af omdat er bij de Rocky’s twee ongelukken waren waarbij bij de ene een kart over de kop ging en bij de tweede iemand heel hard de baan af vloog. In beide gevallen was er een ambulance nodig om de coureur mee te nemen voor onderzoek. Gelukkig bleek in beide gevallen dat het meegevallen was.  Naar aanleiding van deze ongelukken en de drukte bij de RK1 moesten we met zn allen nog even verzamelen in de kantine. Hier sprak Gaby ons nog even toe om er vooral voor te zorgen dat het trainen bleef en nog niet strijden om een overwinning.

WP_20160416_13_35_04_ProNadat we om 11 uur ons hadden in geschreven moesten we rond twee uur nog langs de technische keuring met mijn kart voor de registratie van frame en motor en het ophalen van de banden en de keuring voor veiligheid. Gelukkig, en natuurlijk, was alles in orde en mochten we officieel starten op zondag.

Omdat ik aan het einde van de dag niet heel veel snelheid extra had gevondenen dus toch nog niet helemaal tevreden was,  hebben we in overleg met Ruud van RK Karting toch nog iets gewijzigd in de hoop die halve of hele seconde toch te vinden.

WP_20160416_20_02_44_ProZondag:

We begonnen de dag met de verplichte rijdersbriefing, hier werd nog extra aandacht besteed aan de veiligheid, vlaggen, wat ouders wel en niet mogen en de overige procedures van de dag. Na deze briefing stond de vrije training op het programma. Met nieuwe banden was het de eerste twee rondjes even glibberen, maar voelde ik dat het steeds beter ging, met een 5e tijd en een persoonlijk record was ik erg blij en had ik veel zin in de kwalificatie.

WP_20160417_13_02_27_ProHet weer was top en bij het starten van de kwalificatie ging het meteen weer als een speer, waar ik zaterdag (met oudere banden) nog moeite had om onder de 52 seconde te komen reed ik hier naar een mooie 5e tijd met een 50.826 helemaal geweldig!! Voor de RK1 werd de kwalificatie voor de Parolin RK1 en de vrije klasse RK1 gedeeld in een eigen sessie en samengevoegd voor de wedstrijd. Ook hier voor mij de 5r plek, heel erg tevreden!! Voordat race 1 zou beginnen was er nog de rijders parade, met alle coureurs over de rode loper, echt super. We kregen allemaal een medaille als aandenken. Op naar de races!

Race 1:

WP_20160417_10_10_37_ProMet nog een uur te gaan tot de start van race 1, betrok de lucht en begon het te regenen. Dit betekende dus regenbanden en regenafstelling. Omdat ik nauwelijks getraind heb op regenbanden zou het een spannende race worden. Bij de start van de wedstrijd kwam ik redelijk weg met een beetje geduw in de eerste en tweede bocht lag ik op p17. Tijdens het rijden bleek mijn choke nog open te staan en dat verklaarde dat ik niet vooruit te branden was. Gauw de choke eraf en gas. Het duurde even voordat ik het goede gevoel had met de regenbanden en welke lijnen ik moest rijden. Toch lukte dit uiteindelijk prima en haalde ik diverse plaatsen terug. Elke keer kon ik mij richten op iemand voor mij en zodoende plaats voor plaats terugvechten. In de laatste ronde pakte ik p10 en de snelste ronde van de race. Niet helemaal waar ik op had gehoopt, maar toch erg tevreden met het resultaat.

Omdat de baan snel opdroogde konden we voor slicks en moest de afstelling aangepast naar droog, tijd was er weinig dus er ontstond best wel stress om weer op tijd in Parc Ferme te komen.

Race 2:

WP_20160417_16_01_32_ProOmdat ik als 10e geëindigd was in race 1 mocht ik deze race dus starten vanaf p10. De start van de race ging een stuk beter, ik kwam goed van mijn plek, maar belandde helaas aan de buitenkant van bocht 1 en ook van bocht 2, hierdoor verloor ik binnendoor een aantal plekken en moest ik vanaf p14 de aanval weer zoeken. Ik won weer een paar plekken, maar verloor er ook weer een paar, de strijd was flink en twee rondes voor het einde begon het te regenen, eerst zachtjes, maar steeds meer. Met nog twee rondes tot het einde lig ik op een 11e plek en met nog 1 ronde lig ik weer op p10 en bij het vallen van de vlag kom ik een halve kartlengte te kort voor p9. Jammer van de eerste paar bochten, maar weer lekker geracet.

Helaas wordt de regen alleen maar erger en zal race 3 weer een race op regenbanden worden. Het verlaten van Parc Ferme duurt wat langer dan de vorige race en ook nu is er weer stress en tijdsdruk, wat te doen voor race 3, hoe zullen we de afstelling aanpassen……

Race 3:

Ook nu mocht ik weer van p10 vertrekken, race 1 in de regen ging uiteindelijk goed en dus met vertrouwen begon ik aan race 3. De start verliep prima en ik kwam de eerste ronde goed door, ik verloor helaas wel een plekje, maar de schade bleef beperkt. Toch werd al snel duidelijk dat het niet goed aanpassen van de afstelling maakte dat ik niet lekker door de bochten kon, ik kwam een hoop grip te kort ten opzichte van race 1. Uiteraard racete ik voor wat ik waard was, maar ik kon niet voorkomen dat ik al snel een aantal plekken verloor en terugzakte naar p15.  Langzaam aan kwam ik in mij ritme en raakte ik gewend aan hoe de kart reageerde en kon ik langzaam inlopen op mijn voorganger om uiteindelijk een ronde of 5 voor het einde toch nog een plekkie te winnen. Bij het vallen van de vlag kwam ik ook nu weer een halve kart tekort om op p14 te eindigen.

Uiteindelijk ben ik overall als 10e geëindigd, een mooi resultaat voor mijn eerste NK wedstrijd. We hebben een hele hoop geleerd en dat nemen we weer me naar de volgende wedstrijd. Ik heb enorm genoten en ik wil iedereen bedanken wie mij (ons) geholpen heeft om dit mogelijk te maken:

Natuurlijk dus mijn sponsors: Vitasys, IT Studio Hoorn , NOSRacing, RK Karting, Dobla en nog drie sponsors die anoniem hebben bijgedragen ENORM bedanken!!calvin12

Please follow and like us:
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Wedstrijdkalender 2020 bekend!

  • BNL Kick-off 2.0 Reboot

  • Team Oeste Kart

  • Foto's BNL 2.0 Reboot