Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Race 5 bij kartcircuit De Landsard in Eindhoven;

wp_20160915_17_33_00_proDonderdag aan het einde van de dag vertrokken we naar Eindhoven. Met een laatste knuffel van mama op naar de 5e race van het seizoen. Eenmaal aangekomen konden we als een van de eerste een mooie plek uitzoeken, na het neerzetten van de caravan samen aan de slag om de tent van RK Karting op te zetten. Nadat die stond werden we toch een beetje verrast door de tijd  en het invallen van de schemer. Nog even gezellig bijpraten in de tent en dus uiteindelijk lekker op tijd naar bed.

Vrijdag:

Na een nacht met behoorlijk regen begon de vrijdag met een mooi zonnetje. Na een lekker ontbijt was het tijd om alle voorbereidingen te treffen voor een dag trainen. Voortent opzetten, partytent ervoor en de kart klaarmaken. Om 11 uur ging het hek open en ik direct de baan op. Vreemd dat hij zolang als enige aan het rijden was, een privé baan, maar wel heel leuk. Het werd vanzelf duidelijk waarom er Steeds meer verbaasde gezichten waren dat ik al reed. De wp_20160916_21_15_17_probaan ging eigenlijk pas om 12 uur open. Oeps, foutje maar omdat niemand van de baan er iets van maakte, ging de rest ook rijden. Het circuit werd gereden zonder Mickey Mouse. Een layout die ik ooit al eens had gereden en waar ik erg naar uitkeek. Aan het begin van de training dag startte ik met een volle tank en was het zaak zoveel mogelijk rondjes te rijden om een goed ritme te krijgen. Met een paar kleine aanpassingen had ik snel een goed gevoel en ging ik behoorlijk rap de baan rond. Richting het einde van de dag had ik de snelheid goed te pakken en sloot ik met vertrouwen de training af. ’s Avonds zaten we gezellig bij Zoet Racing in de tent en speelde ik met Kay nog een spelletje mini tafeltennis.

Zaterdag:

Vanaf 11 uur was elk eerste uur aan de RK1 om te trainen, in totaal 7 sessies de tijd om de kart klaar te maken voor de wedstrijd van morgen. Sessie na sessie ging het sneller en met elke sessie een kleine aanpassing zoekende naar het ideale gevoel. Met het jagen naar die ultieme afstelling ging ik helaas een keer over de scheef en had ik ongeveer 100 meter zand nodig om de kart weer op de baan te krijgen om vervolgens halverwege de baan stil te komen staan. Nadat de sessie was afgelopen kon ik met de pit kar terug naar de caravan om de schade te bekijken. Gelukkig viel het mee, alles onder het zand en gelukkig was alleen een framebeschermer omgebogen. Na wat schoonmaken en het inkorten van de beschermer kon ik de baan weer op. wp_20160917_10_47_08_proDe aanpassing die we hadden gedaan voor die sessie gauw weer terug gedraaid en de baan weer op. Met de schrik toch een beetje in het lijf eerst maar even zoeken naar vertrouwen. Met het advies om niet te “overdriven” eindigde we de dag toch met een goed gevoel. Ik was niet de enige met pech, Kim had een spannend moment bij het opkomen van het rechte stuk en gleed er met een achteropkomende kart samen vanaf. Deze kart knalde op haar motor en dit beschadigde de motor dusdanig dat dit het einde betekende. In de tent van RK Karting werd vervolgens getoond wat teamwork is, er werd gewisseld met motoren om ervoor te zorgen dat Kim toch een motor had om de wedstrijd te rijden. Super om te zien dat een teamgenoot op deze manier wordt geholpen.

Na het avond eten startte we het schoonmaken en nakijken van de kart. Motor eraf om nieuwe olie erin en een schoonmaakbeurt. Voor het invallen van de schemer was de kart klaar en reden we naar een camping verderop voor een heerlijke douche. Op de koffie bij Zoet Racing, gezellig na kletsen om vervolgens na een bewogen dag onder de wol te kruipen.

Zondag:

wp_20160917_14_58_34_proMet een vers setje nieuwe banden begon de dag met de eerste vrije training. Tien minuten om weer even lekker in je ritme te komen voordat de kwalificatie begint. Het ging direct lekker en na de training had ik de 2e tijd staan. Passend bij de training van de afgelopen dagen gaf dat een heerlijk gevoel op weg naar de kwalificatie. Helaas liep het anders als ik had verwacht.

 

 

Kwalificatie:

Na een rondje of drie reed ik in het middenveld van de baan toen mijn gas bleef hangen. In de haakse bocht wilde het niet zo goed lukken deze bocht vol gas te nemen en dus spinde ik de baan af. Even de motor aan en uit en gas maar weer. Het duurde even voordat ik de banden weer schoon had en ik weer kond aanzetten om een snelle tijd te zetten. Helaas bemerkte ik dat mijn gas niet reageerde zoals het moest. Als ik mijn gas los liet duurde het even voordat de motor in toeren zakte. Omdat de tijd maar kort was en je de baan niet meer op mag als je eraf rijd, probeerde ik er het beste van te maken. Balen, maar niet anders. Uiteindelijk kwalificeerde ik me op een 9e plaats. Bij controle van de gaskabel bleek zand de grote boosdoener. Na het schoonmaken en smeren was het euvel verholpen en de focus gericht op een race met de nodige inhaal acties.

Race 1:

20160918_113808Bij de start kwam ik beroerd weg en verloor ik voordat ik over de startlijn was al twee plaatsen verloren. Het middenveld zat erg dicht bij elkaar en er ontstond wat geduw en getrek achter op het circuit. Hier kon ik van profiteren en meteen een plek terugpakken. Na de eerste ronde reed ik dus op p10 en dat was niet wat ik er van had verwacht. Natuurlijk geef ik nooit op en focus mij volledig op het inhalen van de voorliggers, ik moet en ik zal…. Helaas verloor ik in de tweede ronde weer een plek, het ging niet vanzelf. Toch lukte het om het goede gevoel te krijgen. Door een aanrijding in ronde 2 aan de kop van het veld tussen Bart, Kim en Jordy kreeg ik twee plekken cadeau en de 3e ronde pakte ik zelf een plek. Op p7 had ik een behoorlijk gat naar p6 en leek het bijna onmogelijk deze nog te halen. Na 4 rondes had ik het gat gedicht en een ronde later pakte ik p6 van Daniëlle. Met nog een aardig gat naar P5 van Brylan ging ik er nog een keer voor zitten om te proberen ook hier nog een plekkie te pakken. Met nog 4 rondjes te rijden had ik ook dat gat dicht gereden. Helaas lukte het me niet om hem in te halen en eindigde ik op p6. Jammer van de start, maar weer erg tevreden met het resultaat. Goed gevochten, op naar race 2!

Race 2:

Ik startte vanaf p6 en ik kwam bij de start goed weg maar helaas bij de 1e bocht werd ik over de kerb geduwd door Brylan die op zijn beurt een zet kreeg van Milan en weer verloor ik in het begin een aantal plaatsen. Aan het einde van het rechte stuk kon ik echter een crash ontwijken en na een hard gevecht met Danielle waar ik flink uitgedaagd nk-4-takt-race-5-manche-3-rk1-eindhovenwerd kwam ik na ronde 1 als p11 door. En weer kon ik voor mijn gevoel opnieuw beginnen. Omdat opgeven geen optie is, dus maar weer goed zitten om er het beste van te maken. En goed werd het. In ronde 2 moest Danielle er aan geloven, p10 met een behoorlijk gat naar p9. Het duurde uiteindelijk tot ronde tot ronde 8 voordat ik weer een plek kon winnen en Brylan kon inhalen. Met zijn alle in een treintje en de verschillen heel klein is het heel lastig om een positie te pakken. Jagend op de kart voor mij met Thijs kreeg ik die plek eindelijk cadeau. Op het midden van de baan schoot Thijs ineens voor me weg de baan af. P8, geen tijd om na te denken wat daar gebeurde, maar volg gas achter Frank aan. Er zat wel een gaatje, maar omdat ik goeie rondetijden wist te rijden zat ik ook snel op zijn bumper en in de laatste ronde kon ik hem achter op het circuit aan de binnenkant voorbij steken. P8! Met een spin van Thomas kreeg ik p7 in mijn schoot geworpen, weer een lekkere race gereden! Hopen dat race 3 in de eerste ronde beter verloopt.

Race 3:

Bij de start kwam ik weer niet helemaal lekker weg, maar kon mijn plek wel behouden. Ook naar het einde van het rechte stuk zat ik goed en had ik een gaatje achter mij naar Frank. In het middenveld van de baan krijgt Kim weer een beuk en staat ze er weer naast. Voor mij betekende dit na ronde 1 dus een plekje winst en p6. In een treintje met Rob en Jayro kon ik in de 4e ronde Rob inhalen en lag ik p5. Samen met Jayro reden we weg van Rob en waren we onderweg om aansluiting te krijgen bij de p3. Lang leek het erop dat ik achter Jayro overimg-20160918-wa0007 de finish zou rijden, maar in de laatste ronde zag ik een kans om hem in te halen. Helaas koos ik voor mijn aanval de verkeerde kant en werd ik ingehaald door Rob en reed ik weer op p6. Na de finish hoorde ik dat Jayro 10 seconde straf had gekregen voor een vermeende aanrijding met Kim on de eerste ronde. Blij met p5!!

Prijsuitreiking:

Met een beetje een teleurgesteld gevoel eindigde mijn race dag bij de prijsuitreiking. Ik wilde toch naar de uitreiking, zoals altijd, om de andere te feliciteren met hun beker en podium. Eerst waren de Cadets en vervolgens de Parolin Rocky’s.  Gaaf om te zien hoe blij Mitchel was met zijn 4e plaats, Rocco met p2 en hoe trots Jenson was met P1. Toen de Briggs en daarna de Parolin RK1 en uiteindelijk de RK1 gecombineerd. ik had het niet zo in de gaten, maar toen Frens begon met plaats 5 zei hij toch echt “MET NUMMER 12…….” En met een gil en gejuich van mijn vader was ik ECHT verrast, ik had nooit verwacht dat ik 5e was geworden. Heel blij, heel trots! Het gaf me meteen een ander gevoel van mijn dag, ik mocht naar voren, naar het podium. SUPER!! Na het maken van de nodige foto’s in de kantine en op de baan zat ik nog een beetje beduusd aan tafel te bellen met mijn moeder, wouw, ik had een mooie trofee!

Na het eten en afbreken van de tent gingen we als laatste weg, met een te gek gevoel op naar de volgende race in Berghem!

 

 

kartbaan-berghem

 

Please follow and like us:
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Wedstrijdkalender 2020 bekend!

  • BNL Kick-off 2.0 Reboot

  • Team Oeste Kart

  • Foto's BNL 2.0 Reboot