Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Afgelopen 19 maart was het dan eindelijk zover. Mijn eerste wedstrijd met de Rotax Max Senior bij de NAB.

Vrijdagochtend vroeg konden we weer een busje ophalen bij INQar Adrie Jonk autoverhuur te Purmerend. Super dat we op deze manier alle spullen makkelijk kunnen vervoeren. Eerst naar Obdam om de kart en andere spullen op te halen, dan vervolgens naar huis de laatste spullen in de caravan te doen. Nog even mama een knuffel geven en dan op naar Vledderveen. Eenmaal in Vledderveen aangekomen zochten we een mooie plek uit en konden we de voortent opzetten en spullen uitpakken. Klaar voor de training van zaterdag.

Zaterdag:

Ik stond heel vroeg op om papa te verrassen. Hij was jarig en werd 44 jaar. Ik had stiekem slingers, cake en kaarsjes meegenomen. Terwijl hij nog sliep hing ik de slingers op, stak ik de kaarsjes aan en maakte ik hem wakker met “lang zal hij leven” en een cadeau. Een mooie verrassing om de dag mee te beginnen.

De verwachting was dat het ‘t hele weekend zou gaan regenen, dus hadden we regen banden genoeg mee. Doordat het de hele nacht had geregend was de baan ’s ochtends flink nat. Vanwege de harde wind die er stond, was de baan heel snel droog.

Het weer was behalve de wind prachtig en dus hebben de we hele dag op slicks getraind. Op zich jammer omdat het zondag toch echt zou gaan regenen. Ik had eerder deze maand een keer getraind op deze baan en toen beviel de baan me goed. Ook nu was ik snel in het goede ritme en ging ik lekker rond. Toen we de afgelopen week de laatste puntjes op de i hebben gezet, bleek ik nog nog niet zwaar genoeg te zijn. Nu was ik helemaal op gewicht en toch kon ik dezelfde tijd rijden als de vorige keer. Ik kreeg steeds meer het goede gevoel in mijn kart en de nieuwe motor en dat gaf mij veel vertrouwen. Aan het einde van de dag was het beste van de band eraf en was het mooi tijd om te stoppen. Zo konden we mooi op tijd beginnen om alles schoon te maken, na te lopen en klaar te maken voor de wedstrijd.

Zondag: 

Ook nu stonden we vroeg op, nog even rustig ontbijten om vervolgens de boel klaar te zetten voor de eerste training. In de nacht had het weer geregend en was de baan kletsnat. Het weerbericht voorspelde regen en deze keer klopte het. We konden dus beginnen met het aanpassen van de afstelling naar regen. Omdat ik al van kleins af aan goed uit de voeten kan in de regen, voelde het gelijk vertrouwd. Meteen bij de eerste training had ik het goede gevoel te pakken en was de afstelling van de kart top. Klaar dus voor de kwalificatie. Nog even naar de rijdersbriefing …….. Hier werd aangegeven dat niet iedereen de afstelling van de kart had volgens de afgesproken regels. Na uitleg kon iedereen dit aanpassen, Helaas werd hierdoor de afstelling van de kart nadelig beïnvloed. Echter omdat veiligheid belangrijk is, moest dit gebeuren. Voor de race starten alle 2takt automaten in de zelfde race, maar rijden in hun eigen klasse.

Kwalificatie:

Bij het opstellen van de kwalificatie bleek een aantal rijders verkeerde regenbanden te hebben gemonteerd. Jammer omdat dit uiteindelijk tot uitsluiting van het wedstrijdelement zou leiden. Volgens schema ging de kwalificatie van start met alle rijders en uiteindelijk eindigde ik als 2e in mijn klasse, met maar 0,3 seconde achter de nummer 1. Een mooie uitgangspositie voor de race!

Race 1:

De race begon met een rollende start. Ik heb dit vorig jaar 1 wedstrijd gedaan en dat maakte me wel een beetje zenuwachtig. Vlak voor de start nog even overleg over hoe je dit het beste te doen. Voor de start, bij de rijdersbriefing was ons aangegeven niet te langzaam op te rijden en dus hadden we er de vaart goed in. We reden niet allemaal netjes op een rijtje en dus moesten we een extra ronde formeren. De tweede poging was beter en dus werden we gestart. Ik kwam goed door de eerste bocht en kon mijn plek behouden. Omdat we met junioren en senioren door elkaar rijden, lag ik op de 5e plek overall en 2e in mijn klasse.  Door de spray was het zicht slecht en tot overmaat van ramp besloeg mijn vizier. Toch kon ik redelijk volgen, maar doordat ik niet veel zag was ik meer bezig met op de baan blijven en geen fouten maken, dan met het inhalen van mijn voorganger. Het leek wel of er geen eind aan de race kwam. Blij was ik dan ook dat de vlag viel na 14 rondjes. P2, een mooi resultaat!

Race 2:

Veel aandacht hadden we besteed aan het vizier, alles om er voor te zorgen dat deze niet meer zou beslaan. Bij de start kwam ik op zich goed weg, maar verloor ik 1 plaats. Ik was gestart op p4 en reed dus nu op p5. Rick startte op p1 en die kon ik echt niet bijhouden, maar ik kon de andere senioren wel achter mij houden. De omstandigheden waren verraderlijk. Hier en daar lagen flinke plassen en dan is een fout zo gemaakt. Ik verloor nog een plekje aan Wessel, maar een paar rondes later schoot hij van de baan en had ik die plek weer terug. Ik won uiteindelijk nog een plek omdat Roy in de laatste ronde van de baan schoof en niet meer verder kon. Ik startte dus p4 en finishte ook p4 en p2 in mijn klasse. Toch was ik niet tevreden. Ik was niet helemaal happy met de afstelling en aan het einde van de race hield de kart een aantal keer in. Ook had ik moeite om goed uit de langzame bochten te komen. Dus toch nog wat werk ter voorbereiding van de 3e race.

Race 3:

In het nabespreken van race 2 bleek dat de bandenspanning afweek van race 1, hierdoor had ik niet de grip die ik graag zou willen. Deze werd direct aangepast en voor het inhouden  werd de carburateur even goed schoongemaakt. Gelukkig was hier het euvel mee verholpen. Voor race 3 mocht ik weer op p4 (P2 in de klasse) starten. De rollende start had ik inmiddels onder de knie en ik had van te voren bepaald dat ik na de start direct naar de binnenste lijn zou sturen. Na de eerste bocht wilde ik dit doen, gelukkig keek ik nog even aan de binnenkant. Hier kwam Jacky met een kamikaze actie binnendoor en omdat ik op tijd keek, kon ik hem goed ontwijken. Dat gold niet voor de karts voor mij en als een volleerd  bowler kegelde hij een aantal karts van de baan. Ik lag na de eerste bochten op p1. In ronde 2 zag ik Rick staan met zijn kart naast de baan en besefte ik ook dat ik op p1 lag. Vanwege het feit dat de baan nog steeds erg listig was, moest ik wel geconcentreerd blijven en zorgen dat ik geen fouten zou maken. Gelukkig lukte dit goed en kwam ik op p1 over de finish. YESS, helemaal trots. Langs de baan werd ik toegejuicht door mijn grootste fan, en met een dikke knuffel in parc ferme was het tijd om te rekenen. Met de gedachte dat p2 mijn plaats zou zijn, was ik erg blij. Groot was de verbazing dan ook toen bij de prijsuitreiking Rick als p2 werd omgeroepen. IK WAS P1!! Wauw, geweldig, en dat in mijn eerste race!! Super blij met dit prachtige resultaat.

Tja en daar sta je dan. De eerste wedstrijd in de NAB competitie senior en gelijk een podium plaats op nummer 1.!!!!!!!!!

 

Nog een beetje onder de indruk, maar vooral heel blij en trots, vertrokken we uit Vledderveen…….. op naar de volgende race tijdens het paasweekend in Emsburen!

Please follow and like us:
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Wedstrijdkalender 2020 bekend!

  • BNL Kick-off 2.0 Reboot

  • Team Oeste Kart

  • Foto's BNL 2.0 Reboot