Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Zondag 16 april, was het weer zover. Race 2 van het Open NK bij de NAB in Emsbüren.

Vrijdagochtend gingen we al vroeg op pad om op tijd in Duitsland te zijn. Een baan waar ik nog niet eerder had gereden. Wel heb ik een aantal keer in de simulator gezeten om de baan te leren kennen. Nadat we de caravan hadden neergezet en we ons hadden gemeld in de kantine om de baanhuur te betalen, bleek dat er niet gereden mocht worden op Goede vrijdag door de 2takt. Dat was balen en het werd een lange dag van wachten. Gelukkig konden we op zaterdag wel weer trainen. Om de dag door te komen keken we naar andere rijders die aan het trainen waren met Wankels. Uiteindelijk mocht ik aan het einde van de middag een aantal sessie rijden in de Wankel van Eddy. 50PK, wauw dat was gaaf! Ik reed voor de eerste keer weg en ik had direct wielspin toen ik alleen het gas maar een klein beetje aanraakte. Super spannend! Nu begon ik rustig, maar na een paar rondjes raakte ik vertrouwd met de kart en kon ik al behoorlijk snelheid maken. Dit maakte mijn middag helemaal goed. Na het eten kwamen Ruud, Trui en Kay aan en hebben we samen de tent opgezet.

Zaterdag:

Het had ’s avonds geregend en dus was de baan nat. De eerste sessie startte we dus op regenbanden. Daar ik vrijdag  heb kunnen rijden kreeg ik de baan al snel onder controle. De tweede sessie was op slicks maar, hier kon ik het gevoel niet helemaal krijgen. Achteraf bleek de bandenspanning veel te hoog en was de uitlijning van mijn kart niet goed. Bij controle bleek dat de stuurstang krom was. Met dank aan Ruud, die een nieuwe stuurstang verzorgde, konden we deze vervangen. Samen met het opnieuw uitlijnen moest ik twee sessies laten schieten. Gelukkig bleef er nog voldoende tijd over om verder te rijden. Ik had een heel goed gevoel en het lukte mij om snelle rondetijden te rijden. Na een aantal wijzigingen in de afstelling vond ik uiteindelijk aan het einde van de dag, de juiste afstelling waar ik mij erg prettig bij voelde. Het was een productieve dag.

Zondag:

Training:

Ondanks dat het had geregend was de baan al behoorlijk droog. Er werd dus gewoon op slicks getraind. Tijdens de training kwam ik erachter dat ik toch niet echt het lekkere gevoel had. Bij het nakijken van de afstelling bleek dan ook dat we toch iets moesten veranderen. Een goede generale dus en na het aanpassen van de afstelling en monteren van nieuwe slicks was ik er helemaal klaar voor.

Kwalificatie:

Als strategie hadden we afgesproken dat ik drie rondjes zou knallen. Als ik dan het goede gevoel zou hebben, zou ik van de baan komen. Helaas kwam ik niet goed uit en zat ik vast achter een tragere deelnemer. Ik liet een gat vallen om vervolgens aan te zetten, maar met een halve ronde zat ik er al weer achter, maar kwam er ook niet voorbij. Na een paar rondjes aandringen lukte het me ze toch in te halen en eindelijk gas geven. Ik begon mijn drie rondjes te trappen en ik had gelukkig vrije ruimte voor me. Toen ik van de baan kwam bleek ik 2e in mijn klasse op 0,033 van nummer 1. Ondanks dat het niet lukte wat we van te voren hadden besproken, was ik toch tevreden. P2 in mijn klasse, p3 bij de volgende start.

 

Race 1: Motorpech….

In de aanloop naar race 1 begon het een beetje te spetteren en sloeg de twijfel toe wat te doen. Slicks of regenbanden?…… Tot een half uur voor de wedstrijd was het twijfelachtig, maar gelukkig begon het voor de wedstrijd flink te regenen en kon er niet anders dan op regenbanden gestart worden.

Helemaal niet erg, daar ik het altijd prima naar mijn zin heb in de regen. De race ging van start. Omdat het niet helemaal goed ging bij het formeren, moesten we nog een extra formatieronde rijden. Helaas kon ik deze niet volmaken. Mijn motor begon te sputteren en na de eerste bocht viel ik stil. Na toestemming van de Marshalls mocht mijn vader naar me toe. Samen probeerde we nog de motor aan de praat te krijgen, maar helaas…… einde race 1

We hadden totaal geen idee was wat de oorzaak was. Ruud schoot ons te hulp. Het bleek gelukkig maar een “vet”-geslagen bougie te zijn en dat euvel was snel verholpen. We kregen meteen uitleg over de oorzaak. Tevens hoe ik het kan voorkomen!

Race 2:

Inmiddels was de regen overgetrokken en de baan droog. Dus nieuwe slicks eronder en vol gas. Doordat ik in de kwalificatie goed ging had ik veel vertrouwen in een goede afloop. Race 1 was ik uitgevallen en dus moest ik achteraan starten. Ik had een plan hoe dit aan te pakken en het lukte erg goed. Ik pakte de buitenkant en kon zo na de eerste bocht al van p8 naar p4. Super!

Al snel lag ik op p3.  Ik was zo gebrand op een goed resultaat dat ik daarmee ook iets te enthousiast was. In ronde drie ging ik wijd en gleed ik op een nat stuk van de baan en reed ik rally door het gras. Ik reed achteraan. Toch had ik de slag weer snel te pakken en kon ik weer inhalen en voor ik het wist reed ik weer op p4 en weer ging ik in de fout en stond ik kort achterstevoren. Dit keer verloor ik maar 1 plek en moest ik Frank voor de 3e keer inhalen in 1 wedstrijd…. Een beetje veel van het goede. Bij het vallen van de vlag was ik 3e overall en 2e in mijn klasse, TOP!

Race 3: Finale:

Om niet dezelfde fout te maken als in race 2 hadden we afgesproken om het hoofd er goed bij te houden. Mocht het blijken dat het anders was, zou ik met signalen herinnerd worden.

Ik startte vanaf p3 en kon bij de start deze plek behouden. Ik kwam de eerste rondjes goed door en voelde dat ik steeds beter in mijn ritme kwam. In rondje 4 kon ik p2 pakken en reed ik als eerste in mijn klasse. In ronde 8 lag ik aan kop van de wedstrijd omdat Bryan uitviel met een gebroken ketting. Ik had een behoorlijke voorsprong op het treintje wat achter mij reed. Ik had een vrije baan en kon zo steeds snellere rondetijden neerzetten. In ronde 13 reed ik uiteindelijk mijn snelste tijd. Deze was bijna net zo snel als mij kwalificatieronde. Uiteindelijk kwam ik met 7 seconde voorsprong over de streep, p1 en top resultaat! Een heerlijk gevoel na het uitvallen van race 1 en nog meer omdat ik dus niet alleen snel ben in de regen. Ik kreeg diverse complimenten voor een strak gereden race Trots op mezelf.

Nadat we alle spullen opgeruimd hadden, verzamelde iedereen zich in de kantine voor de prijsuitreiking. Met de uitval van race 1 had ik voor het podium niet veel hoop. Echter omdat ik wel was gestart in race 1, maar was uitgevallen, werd ik als p4 in mijn klasse geklasseerd en viel de schade dus mee. Met een p2 in race 2 en p1 in race 3, bleek ik uiteindelijk in aantal gelijke punten te hebben met Kevin. Het aantal overwinningen moest de doorslag geven. Omdat ik race 2 had gewonnen, was ik dag winnaar! Onverwacht maar fantastisch.

 

 

2 wedstrijden gereden, 2 gewonnen, op naar een van mijn favoriete banen, De Landsard in Eindhoven op 28 mei!

Please follow and like us:
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Wedstrijdkalender 2020 bekend!

  • BNL Kick-off 2.0 Reboot

  • Team Oeste Kart

  • Foto's BNL 2.0 Reboot