Calvin de Groot Karting

VOLG MIJ OOK OF FACEBOOK EN INSTAGRAM

Volg mij ook op Facebook

Als opwarmer voor het nieuwe seizoen aan een benefietwedstrijd meedoen, een lekkere opwarmer en welkome training omdat het voor het eerst is dat ik met mijn nieuwe Energy kart een wedstrijd zou rijden.

Zaterdag:

Omdat het niet gelukt was op tijd de caravan klaar te hebben, vertrekken we zaterdag ochtend vroeg richting WP_20160312_08_45_24_ProEindhoven. De voorspelling voor het weer was top, het beloofd een mooi weekend te worden. Na aankomst werd duidelijk dat de trainingstijden door drukte op de baan in groepen was ingedeeld. Elke uur mochten we de 2e 20 minuten rijden wat betekend dat we in alle rust de kart konden voorbereiden op een nieuwe sessie. Elke keer weer een klein stukje proberen in de afstelling op zoek naar de juiste afstelling. Tank vol en elke sessie WP_20160312_11_58_46_Projagen op een snellere tijd. Uiteindelijk met een tijd van 52.50 tevreden. Ondanks dat ik tevreden was, hebben we na overleg met Ruud de afstelling toch nog helemaal aangepast en nieuwe banden(voor het eerst!) gemonteerd. vol vertrouwen naar de dag van morgen. De kart werd nog snel gekeurd en mocht in de Energy tent van RK Karting overnachten en wij snelde gauw naar huis.

Zondag Racedag:

Heel vroeg uit de veren en snel onderweg naar Eindhoven. Mama ging mee, die wilde de eerste wedstrijd van het jaarIMG-20160314-WA0001 voor geen goud missen. Bij aankomst startte de dag met de rijdersbriefing en vervolgde deze met een vrije training van 12 minuten. Nog snel even gevraagd aan Danny Bleek hoe het is op nieuwe banden en waar ik rekening mee moest houden en vervolgens waren we aan de beurt. Het leek alsof de baan nat was de eerste rondjes, maar al snel nam de grip toe. Het duurde even voordat ik in mijn ritme kwam, maar uiteindelijk was ik aan het einde van de vrije training bijna net zo snel als de tijd op zaterdag. Ik had de 2e tijd van de Rk1 getraind. TOP!!

Omdat in de training de bandenspanning te hoog bleek, hebben we deze voor aanvang van de kwalificatie aangepast, dit hielp en maakte dat ik ook nu weer sneller was, weer een tiende. Aan het einde van de kwalificatie bleek ik uiteindelijk een 5e tijd te hebben gezet, weer tevreden!

Race 1:

Voordat we de baan op mochten werden we met zijn alle naar de wedstrijdleiding geroepen. We kregen uitleg over de start. Waar ik (en de meeste) gewend zijn aan een staande start, moesten we nu een rollende start doen. Twee opwarmrondjes, formeren en rustig richting de startstreep en bij het vallen van de vlag volgas, spannend! De eerste start ging mis, achter in het veld reden twee karts elkaar aan en spinde van de baan. De race werd afgebroken en we moesten opnieuw uit de kart en overleggen met de wedstrijdleiding. De tweede poging lukte wel en we vlogen van start. Ik kwam goed weg en hield mijn 5e plek vast, achter Wessel. Samen hebben we een mooie wedstrijd gereden. Door onze onderlinge strijd verloren we wel de aansluiting met de kop, maar het maakte de wedstrijd niet minder spannend. Halverwege waagde ik een poging tot inhalen nadat ik ronde na ronde op zijn bumper reed. Helaas haalde ik de bocht niet helemaal en zat ik weer achter hem. Het duurde een aantal rondes voordat ik weer aan zijn staart zat en ik weer een poging kon wagen, geleerd van mijn eerdere inhaalactie lukte hij deze keer wel en had ik hem te pakken. Bij het vallen van de vlag was ik 4e geworden, helemaal te gek!! Ook mijn snelste ronde was mijn persoonlijk beste tijd!

Race 2:

IMG-20160314-WA0006De rollende start ging in een keer goed, maar bij de eerste bocht was het even spannend en kwam ik die niet helemaal goed door en verloor ik twee plaatsen aan Dave en Wessel. Ik kon gedurende de wedstrijd Dave weer inhalen, maar lukte het niet meer om Wessel aan te vallen, de wedstrijd was daarvoor net te kort. Weinig spanning, maar wel weer met een verbetering van mijn beste tijd, 51,918 eindigde ik 5e en met mijn eerste 51-er ging ik vol vertrouwen naar race 3!

Race 3:

Bij de opwarmronde ging er iets niet helemaal goed met het formeren, voor mij kwam een gat omdat iemand aan de verkeerde kant reed. Helemaal top, want met die vrije ruimte kon ik een mooie sprong maken en reed ik na de eerste bocht 4e. Omdat ik goed wegkwam kon ik aanhaken bij de voorste drie en in de buurt komen van een podium finish misschien. Wel moest ik er dus voor zorgen dat Wessel mij niet kon aanvallen. Met de focus op Jordy kwam ik steeds dichterbij en uiteindelijk deed ik mee in het “treintje” van de eerste drie, in de slipstream van Jordy had ik zelfs het idee dat ik hem voorbij kon. Verschillende keren aan het einde van het rechte stuk ging ik even van de lijn om mijzelf te laten zien en om te proberen of ik hem in een fout kon drukken. Aangezien Jordy de nodige ervaring heeft (2e bij het NK 2015) lukte dit niet. Bij het zien van het “laatste ronde” bordje wist ik dat aan het einde van het rechte stuk mijn laatste kans was, ik probeerde met een super exit een voordeel te hebben, liep op hem in en zetten mijn kart in het gaatje, helaas net niet goed genoeg, FB_20160314_21_29_10_Saved_Picturekreeg ik een tikkie en ging dwars met mijn kart. Doordat ik even stilstond kon Wessel mij inhalen. Hierdoor eindigde ik als 5e in de wedstrijd wat mij erg teleurstelde. Later toen ik was bijgekomen en ik hoorde hoe dit langs de lijn is beleefd kon ik wel een heel trots gevoel hebben. Ik bleek uiteindelijk de snelste in de race met weer een verbetering van mijn persoonlijk beste tijd, 51,776 uiteindelijk de 4e tijd van de dag!! Bij de prijsuitreiking was ik uiteindelijk over de hele dag 5e. Voor de eerste race in mijn nieuwe kart een topprestatie. Alle reden om met veel vertrouwen te kijken naar de komende wedstrijden van het NK!!

WP_20160312_14_01_40_Pro

 

 

Please follow and like us:
Categories: nieuws

Comments are closed.

  • Wedstrijdkalender 2020 bekend!

  • BNL Kick-off 2.0 Reboot

  • Team Oeste Kart

  • Foto's BNL 2.0 Reboot